Dana Horáková
Voľno v škole neznamená menej učenia, práve naopak
Zamysleli ste sa niekedy nad tým, aký problém v učení môže spôsobiť nútené alebo neplánované voľno v škole?
Pokúšali ste sa už niekedy dobehnúť niečo zameškané? Koľko času ste na to potrebovali? Stačil vám na zvládnutie krátky čas alebo ste dúfali, že „sa to nejako spraví“?
Naše deti majú pomerne veľa prázdnin a určite si ich zaslúžia. Okrem toho však majú aj veľa iných voľných dní. Raz je to brigáda, potom riaditeľské voľno. Dokonca sa niekedy okolnosti vyvinú tak, že decká ostanú doma, pretože im v tom zabráni štrajk. Život prináša všeličo.
Žiaci z toho majú obrovskú radosť. Rodičia menšiu. Nejako zaplátajú čas, kedy nemôžu byť deti samé doma. Vydýchnu si, že problém zvládli. Ale zvládli ho naozaj? Škola nie je odkladací priestor pre deti. V škole sa odovzdávajú vedomosti a malo by sa v nej zisťovať, či ich študenti budú vedieť používať, keď budú potrebovať.
V čase, keď decká sedia doma, by mali preberať učivo. Z rôznych predmetov a rôzne ťažké. Mnohí si povedia, veď to doženú. Naozaj? Po návrate do školy musia totiž učitelia preberať učivo rýchlejšie, aby boli v súlade s osnovami.
Je viac ako isté, že nie všetkým deťom stačí na učenie rovnaký čas. Ale pani učiteľka má na vysvetľovanie kvôli voľnu menej času. Ale čo ak niektoré dieťa potrebuje objasniť učivo ešte raz či dva razy, aby dokonale porozumelo predmetu? Má smolu.
V takýchto mimoriadnych situáciách sa snažte svojmu dieťaťu pomocť. Zaujímajte sa, čo v škole aktuálne preberajú a precvičovaním zisťujte, či učebnej látke rozumejú.
Ak vidíte, že to nejde, hľadajte pomoc. Ak sa začnú na nezvládnuté učivo nabaľovať nové informácie, dieťa im už nerozumie. Nenaučí sa ich. Potom nasledujú už len horšie známky a väčšia nechuť k učeniu.