Dana Horáková
Učenie trvá celé hodiny a všetkých to prestáva baviť
Z učenia si nič nepamätáme, máme pocit, že v hlave ostalo prázdno, cítime únavu, hoci sme toho až tak veľa neurobili. Neustále od učenia odbiehame, zdá sa nám, že sme hlúpi, keď nám to nejde. Naše deti robia to isté.
Stále častejšie ma rôzne situácie spájajú s ľuďmi, ktorí študujú, majú školopovinné deti alebo niekto v ich blízkosti rieši „učenie“. Či chceme či nie, každú chvíľu potrebujeme dostať do hlavy nejaké informácie.
Vychodiť školu bez toho, aby sme aspoň občas nemuseli sedieť pri knihách, nedokázal asi nikto. Ale ak sme museli tráviť nad úlohami celé poobedie a videli spolužiakov, ako lietajú po vonku, tak z toho nám behá mráz po chrbte este teraz.
Keď sa musí žiak druhého stupňa na základke učiť 4 alebo 5 hodín každý deň, je jasné, že niečo nie je v poriadku. Ak si po toľkých hodinách učenia nedokáže ráno spomenúť na údaje, ktoré si vtĺkal celý večer do hlavy, je isté, že potrebuje pomoc.
Určite treba niečo zmeniť, pretože ak nám učenie nejde a my budeme používať v učení stále rovnaké postupy, tak aj výsledok bude rovnaký. Dosť biedny.
Aby sme vedeli pomôcť sebe alebo svojim deťom pri učení, musíme vedieť, čo spôsobuje, že nám to nejde. Ani po dobrom ani po zlom.
Čo to teda je? Nepochopenie významu slov, ktoré su v texte, ktorý sa učíme my alebo naše deti. Jediné slovo, ktorého význam nepoznáme nám zabráni v tom, aby sme mohli učivo zvládnuť. Nepohneme sa ďalej, lebo všetky informácie, ktoré idú po takomto slove už nezapadajú do kontextu. Takže čítame stále dookola, znovu a znovu skúšame naše dieťa, ale kým nezistíme, ktoré slovo nám bráni pochopiť celý text, nič sa nenaučíme.
Zistite, ktoré slovo to je a uvidíte okamžitú zmenu. Učenie pôjde ľahko.