Dana Horáková
Sústreď sa!
Keď sa budeš sústrediť, naučíš sa to rýchlejšie! Nejde ti to, lebo sa nesústredíš! Keby si sa v škole sústredil, pani učiteľka by videla, že sa snažíš!
Takéto „dobré rady“ dávame deťom často. Všetky problémy s učením, neúspechy v škole a zlé známky pripisujeme tomu, že sa naše dieťa nesústredí. Ako to skutočne je?
Sústredený je v slovníku slovenského jazyka definovaný ako: pozornosťou, činnosťou zameraný na jednu vec.
Vyzerá to na prvý pohľad celkom jednoducho. Keď budeme myslieť len na tú vec, ktorú robíme, tak ju zvládneme. Toto si myslíme, aj keď vidíme odskakovať naše deti od učenia, keď robia všetko ostatné, len nezoberú knihu do ruky, keď majú milióny výhovoriek, prečo nerobiť to čo treba.
Sústrediť sa na svoju úlohu môžeme len vtedy, ak máme v hlave nahromadených dostatok informácií, ktoré s úlohou súvisia. Ak ich máme, potom ich len usporiadame tak, aby vznikol očakávaný výsledok. A na to sa samozrejme sústrediť treba.
Lenže čo vtedy, ak tie informácie v hlave nemáme. Nemáme sa na čo sústrediť, nemáme čo usporadúvať, nemáme s čím narábať. Tak ako deti v škole a pri úlohách. Nevedia čo majú robiť, pretože im chýbajú informácie. A môžeme ich nútiť sa sústrediť, kričať aj použiť varechu. Nepomôže to.
Jediné čo musíme urobiť je, že zistíme, aká informácia dieťaťu chýba, ktorému učivu v škole nerozumie, čo treba objasniť, znázorniť, viac precvičiť. Ako budeme tieto informácie dopĺňať, budete aj pozorovať, že vaše dieťa má lepšiu náladu, už toľko neodbieha a čas na úlohy sa viditeľne skracuje.
S tretiakom Vilkom sme objasňovali význam slova „sústrediť sa“. Jeho vysvetlenie bolo: „Sústredíš sa, keď máš v hlave pozor!“ Perfektné vysvetlenie.
A ja dodávam, že pozor v hlave pri prechode na veľkej križovatke pomôže len vtedy, ak máme presnú informáciu, že prejsť môžeme len na zelenú. Inak je to skôr lotéria. Rovnako ako v škole. Pre naše deti je škola častokrát jedna veľká neprehľadná križovatka.