Dana Horáková
Je problém matematika?
Pri každodennom učení s deťmi zisťujete, že nevedia pohnúť s matematikou? Vidíte, že ich stále niečo zastavuje a neviete čo a prečo? Pozorujte!
Pozorujte, ako sa deti správajú, keď majú vypočítať príklad na sčítanie a odčítanie. Obyčajné plus a mínus. Trvá to dlho? Obzerajú sa pritom, žmolia prsty pod stolom? Namiesto výsledku vám začnú rozprávať, aká je to blbosť a že sa nudia?
Máte jasno! Treba zvládnuť počítanie do dvadsať. To je to, čo treba v matematike mechanicky precvičovať a veľa opakovať. Teraz je na to čas. Netrápte sa! Hrajte sa!
Pripravte im denne sto príkladov na plus do dvadsať (stále tých istých) a keď ich aspoň sedem dní po sebe vypočítajú bez chyby, potom ďalšie dni sledujte, či sa im pri počítaní skracuje čas. Ak áno, viete, že sa zlepšili a dosiahli požadovanú úroveň.
Potom to isté urobte na mínus. Pri starších žiakoch neskôr pridajte aj násobilku a delenie rovnakým spôsobom.
Ak máte prvákov či druhákov, dodržte úroveň takú, akú mali v škole. A to neustále opakujte.
Ak treba, dovoľte deťom malým aj veľkým, používať na počítanie prsty. Sú to kamaráti, ktorých majú stále pri sebe. Nato, aby sa výborne naučili počítať, je to skvelá pomôcka. Postupne to pôjde aj bez prstov. Určite.
Bude z toho viacero výhod. Sú to veci, ktoré vedia deti robiť samé. Tiež posuniete ich znalosti dopredu bez toho, aby ste sa spolu trápili nad ťažkými príkladmi. Neverte, vyskúšajte!