Dana Horáková
Doučovanie cez prázdniny? Trest alebo odmena?
Celý rok sme v škole prežili s odretými ušami, želáme si, aby to bolo lepšie, ale veľmi sa to nedarí. Veď sa s deťmi učíme a nie málo. Tak prečo nemajú samé dobré známky?
S vypätím posledných síl čakáme na prázdniny. Tešíme sa, že tlak z úloh pominie a naberieme my aj deti nové sily . „Budeš mať od školy pokoj“ utešujeme svojich školákov. A oni žijú v predstave, že cez prázdniny sa nemá robiť nič.
Stojí vás veľa úsilia za posledné dva týždne opraviť všetky zlé známky. Vy a deti absolvujete rýchlokurz geniality. Fajn. Lenže tie vedomosti sú len krátkodobé, narýchlo natlačené do hlavy. V septembri nebudú deti vedieť zase nič. Kolotoč trápenia s učením začne odznovu.
Trápenie s učením počas roka nenapravia prázdniny bez učenia. „Nevedomosti“ sa nestratia. Deti si dobre pamätajú, ako im bolo, ked pri odpovedi nevedeli, keď miesto na písomke ostalo prázdne. Verte, že na toto nezabudnú ani cez prázdniny. Čo s tým?
Vedomosti právkov aj tých trochu starších žiakov nie sú ešte trvalé. To je normálne. Za krátky čas dostávajú veľa celkom nových údajov. Aby sa všetky informácie stali stabilnými, treba cvičiť, drilova, objasňovať a pripomínať stále dookola.
Študenti vo vyšších triedach majú zlé známky preto, že im chýbajú niektoré vedomosti z nižších ročníkov. Neporozumeli, zabudli alebo chýbali, a tak nevedia vedomosti správne používať. Keď sa diery vyplnia tým, čo treba, „aha efekt je zaručený“. „Neviem“ nahradí „jasné, veď to dáva zmysel“.
Skúste venovať časť týchto prázdnin učeniu. V septembri za to dostanete spolu s deťmi odmenu.
Aká bude? Menej kriku, viac istoty a tiež voľného času. Čo vy na to?