top of page

Rady a tipy ako sa správne učiť

Vyhledat
  • Obrázek autoraDana Horáková

Váš syn si má robiť domácu úlohu. Pripomenuli ste to najmenej desať razy a stále sa k ničomu nemá. Čo myslíte, prečo sa toto deje? Je celkom možné, že takúto scénu ste už so svojim dieťaťom zažili. Naháňate ho do učenia a počujete: „Mamíííí, ešte chvíľku, ešte musím toto, ešte nemám tamto, ešte sa opýtam kamoša“, alebo „Mami, veď to sme nemali, to sme sa už predsa učili, zajtra nebude učiteľka skúšať, fakt“. Nakoniec sa „priplazí“ k písaciemu stolu a s grimasou na tvári sa začne učiť. Po chvíľke vidíte, ako čarbe po papieri, obhrýza ceruzku, ale s úlohou sa nepohol ani o kúsok ďalej. Na vašu otázku, prečo nerobí, čo treba, počujete odpoveď: „Bože, to je taká nuda. Nemohol by som radšej .......“


Nie nemohol. Nenechajte sa obalamutiť a nedovoľte, aby vašu pozornosť odviedol na inú tému, než je zvládnutie daného učiva. Lebo toto naše ratolesti vedia fantasticky.


Keď počujete pri učení z úst vášho dieťaťa – to je nuda – vedzte, že nastal problém. S úlohami a učením sa nevie pohnúť ďalej, pretože nerozumie čo má robiť a ako to má robiť.


Keď dieťa nerozumie tomu, čo číta, nemôže sa to naučiť. A keď sa po chvíli nepohne s učením ďalej, má pocit, že sa začína nudiť.


Tu pomôže len jediná vec. Nuda sa pri učení ukáže vtedy, ak si dieťa nevie spojiť teóriu (to čo číta) so skutočným predmetom, alebo s nejakým postupom. Jednoducho nevie ako by používal v praxi to, o čom sa učí.


Dieťa treba pri učení zaujať. Ak mu názorne priblížite to čo sa učí – použijete obrázok v knihe, ukážete skutočný predmet, predvediete nejaký postup – porozumie súvislostiam a učenie začne odsýpať.

2 zobrazení0 komentářů
  • Obrázek autoraDana Horáková

Čo znamená dĺžeň? Krátka čiarka nad písmenom. Pre žiakov a aj mnohých dospelých nič viac. Vieme len, že niekde patrí, akosi sa do toho slova hodí. Ale nepoznáme presne význam slova dĺžeň, ani akú má dôležitú úlohu. Veď ak také „nič“ zabudneme napísať, nič strašné sa nestane. Vieme čo spôsobí, ak dĺžeň nad správne písmeno nedáme? Ak deti v škole dobre neporozumejú tomu, čo sa učia, náš záver je jasný. Zase si nedával pozor. Prosím ťa, čo na tej hodine robíš? Náš žiak darmo vysvetľuje, že skutočne počúval, že sa nebavil. Doma padne príkaz „choď sa učiť, potom ťa vyskúšam“. Ked príde ku skúšaniu, vyzerá to, akoby sa to naše dieťa na učivo ani nepozrelo. Čo toto znamená? Záhada môže byť v naoko jednoduchej veci. Váš syn či dcéra nevidia a nečítajú dĺžne. Ak je to tak, slovo, ktoré prečítajú bez dĺžňa im nedáva žiaden význam, alebo má úplne iný význam, než sa hodí do kontextu. Dám príklad. Slovíčka máme a mame. Dva úplne odlišné významy. A keď prečítajú deti mame vo vete, kde má byť máme, tak s porozumením toho čo čítajú, skončili. Slovo prečítané bez dĺžňa nedáva vo vete žiadny význam a celá veta je zrazu nepochopiteľná. A čo nechápeme, to sa predsa nemôžeme naučiť. Ak dieťaťu nejde učenie, problém je vždy niekde inde, než sa ukazuje. Majte to na pamäti skôr, ako začnete na vaše dieťa zvyšovať pri učení hlas. Radšej mu pomôžte zistiť, prečo učenie nejde a zvládnite to s ním. Výsledok sa dostaví veľmi skoro.

16 zobrazení0 komentářů
BE STUDY Bratislava Logo
bottom of page