Rady a tipy ako sa správne učiť

Vyhledat
  • Dana Horáková

Každý deň nám prináša situácie, keď sme nútení robiť rozhodnutia. Niektoré sú samozrejmé, neuvedomujeme si, že sa práve rozhodujeme. Kúpim si na raňajky jogurt, alebo chlieb so šunkou? Vstanem dnes skôr, alebo si ešte 10 minút pospím?

Možno si poviete, že z toho netreba robiť vedu. A máte pravdu. Či zjete jogurt alebo šunku, prežijete bez problémov. V živote musíme urobiť mnoho iných rozhodnutí, ktoré zásadne ovplyvňujú náš život. Závisí od nich náš úspech, dobré vzťahy, kvalita prežitia.

Napríklad: Na akú školu pôjdem? Mám prijať novú pracovnú ponuku? Zobrať si úver, alebo bývať s rodičmi?


Niektorí z nás ani v dospelom veku nevedia zodpovedať tieto otázky. Nedokážu zvážiť všetky pre a proti a urobiť jednoznačný krok. Prečo?


Ako sa majú deti naučiť rozhodovať, keď dospelí robia všetko za nich?


Naučil nás niekto rozhodovať? Dovolíme to naším deťom? Môžu si vyberať z nejakých možností? Necháme ich, aby samé zistili, či sa im voda naberie do topánky, keď skočia do mláky? Dáme im možnosť zistiť, ako “chutí” zdvihnutý kamienok zo zeme? Alebo dirigujeme, na ktorej poličke má sedieť ich bábika a veci v detskej izbe musia byť uložené tak, ako to vyhovuje nám, aj keď do nej ani nechodíme?


Zrazu nastane zlom. “Už si veľká, akože to nevieš? Všetko musím robiť za teba?” Pamätáte si ešte, ako ste sa v takej situácii cítili? Neschopne a s bolesťou brucha. A možno sa niektorí z nás pri závažných rozhodnutiach cítia takto aj dnes. Prečo? Lebo všetko bolo dané, nič sme nemohli sami.


Dávate možnosť rozhodnúť sa svojim deťom o tom, čo chcú ony samy?


Ako sa môže z piataka či šiestaka stať samostaný študent, ktorý je schopný veci reálne vidieť, potom vyhodnotiť a nakoniec urobiť ten najlepší krok pre seba? Ako má vedieť, čo je správne, keď počúva len same príkazy a zákazy a nič nemôže urobiť sám? Schopnosť vedieť sa rozhodovať, to je niečo, čo sa musíme učiť rovnako, ako čokoľvek iné. Čím skôr, tym lepšie.


Zázračná veta, ktorou pomôžete svojmu dieťaťu pri rozhodovaní a hľadaní správneho riešenia je: “Ako by si to urobil ty? Čo by si navrholval ty? Ako by si to mohol spraviť? Ktorú úlohu si chces urobiť ako prvú? Chceš si dať fialové alebo modré tričko?“ 


Nechajte dieťaťu priestor, aby sa naučilo, čo je pre neho dobré a čo nie. V každom veku sú veci, ktoré môžete bez obáv nechať len na neho. Ak sa bude vedieť rozhodovať samé, bude vedieť, že je zodpovedné za to, čo sa mu v živote deje. Nikoho nebude obviňovať a nikým sa nenechá ovplyvňovať.

2 zobrazení0 komentářů
  • Dana Horáková

Domáce úlohy sú dôležitá súčasť každodenného učenia vášho dieťaťa. Dosť veľkú časť tvoria úlohy písomné. Ako vyzerajú?


Jedno písmeno je akurát, iné nakrivo. Rozdiel medzi „e“ a „l“ nikto nerozozná, „a“ a „o“ sú ako dvojčatá. Riadky akoby v zošite ani neboli. Písmená raz lietajú hore, inokedy padajú pod riadok. Vylúštiť o aké slovo ide, je priam nemožné. Ruka neposlúcha a tí menší tlačia tak, že sa text dá prečítať aj na tretej strane zošita.


Odstránia sa problémy s písaním bez toho, aby sme to drilovali?


V škole ide všetko celkom prijateľne. Ale keď pani učiteľka hodnotí úpravu písaniek a pracovných zošitov, známka dobrá nie je. Najskôr si povieme, že to nevadí, že sa to zmení. Ak to stále nejde, tak sa uspokojíme s tým, čo hovoria všetci: „Z toho vyrastie, nerob paniku“. Myslíte si to aj vy?


Skúste toto: Napíšte si na papier problém, ktorý vás veľmi trápi. Máte? Teraz papierik zložte na najmenší rozmer a zastrčte ho hlboko naspodok vašej tašky. Tak čo? Je problém vyriešený bez toho, aby ste sa o riešenie vy sami pričinili?


To, že sa rozhodneme, svoj problém neriešiť, neznamená, že už nie je, alebo že je vyriešený. On stále existuje a v tej najmenej vhodnej chvíli sa nám pripomenie a spôsobí nemalé problémy. Veď je to len písanie.


Možno si poviete – veď je to len písanie. Lenže to písanie ovplyvňuje veľa vecí. Z vlastnej skúsenosti viem, že ak deti nevedia písať správne a s ľahkosťou, nerobia si poznámky, neznačia domáce úlohy. Ak si nič nepoznačia, nevedia čo sa majú učiť. Keď sa nenaučia, a to sa stáva opakovane, učiteľ ich zaradí medzi tých slabých a nezodpovedných. Nervozita sa stupňuje nielen v škole, ale aj doma. A aby tomu dieťa zabránilo, začne úlohy a povinnosti zatajovať, len aby nemuselo robiť veci, ktoré mu nejdú. Začarovaný kruh.


Nečakajte, že problémy s písaním sa vyriešia samé. Niekedy stačí, ak deťom dáte vytvarovať písmená z nejakého materiálu. Aby zistili, ako písmenko vyzerá aj z inej strany ako v zošite. Takto pochopia systém písania. U niektorého dieťaťa to nestačí. Vyhľadajte odborníka, ktorý vaše dieťa presne povedie a je len otázkou krátkeho času, kedy sa písanie viditeľne zmení a prestane byť strašiakom. Verte, že spolu s ním sa zmení aj prístup k učeniu a zvýši sa jeho kvalita.

3 zobrazení0 komentářů
  • Dana Horáková

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, aký problém v učení môže spôsobiť nútené alebo neplánované voľno v škole?


Pokúšali ste sa už niekedy dobehnúť niečo zameškané? Koľko času ste na to potrebovali? Stačil vám na zvládnutie krátky čas alebo ste dúfali, že „sa to nejako spraví“?

Naše deti majú pomerne veľa prázdnin a určite si ich zaslúžia. Okrem toho však majú aj veľa iných voľných dní. Raz je to brigáda, potom riaditeľské voľno. Dokonca sa niekedy okolnosti vyvinú tak, že decká ostanú doma, pretože im v tom zabráni štrajk. Život prináša všeličo.


Žiaci z toho majú obrovskú radosť. Rodičia menšiu. Nejako zaplátajú čas, kedy nemôžu byť deti samé doma. Vydýchnu si, že problém zvládli. Ale zvládli ho naozaj?  Škola nie je odkladací priestor pre deti. V škole sa odovzdávajú vedomosti a malo by sa v nej zisťovať, či ich študenti budú vedieť používať, keď budú potrebovať.


V čase, keď decká sedia doma, by mali preberať učivo. Z rôznych predmetov a rôzne ťažké. Mnohí si povedia, veď to doženú. Naozaj? Po návrate do školy musia totiž učitelia preberať učivo rýchlejšie, aby boli v súlade s osnovami.


Je viac ako isté, že nie všetkým deťom stačí na učenie rovnaký čas. Ale pani učiteľka má na vysvetľovanie kvôli voľnu menej času. Ale čo ak niektoré dieťa potrebuje objasniť učivo ešte raz či dva razy, aby dokonale porozumelo predmetu? Má smolu.


V takýchto mimoriadnych situáciách sa snažte svojmu dieťaťu pomocť. Zaujímajte sa, čo v škole aktuálne preberajú a precvičovaním zisťujte, či učebnej látke rozumejú.


Ak vidíte, že to nejde, hľadajte pomoc. Ak sa začnú na nezvládnuté učivo nabaľovať nové informácie, dieťa im už nerozumie. Nenaučí sa ich. Potom nasledujú už len horšie známky a väčšia nechuť k učeniu.

2 zobrazení0 komentářů
BE STUDY Bratislava Logo