Rady a tipy ako sa správne učiť

Vyhledat
  • Dana Horáková

Asi najhoršie slová, ktoré môžete povedať svojmu dieťaťu. Prečo? Lebo mu vnuknete myšlienku, že keď sa vzdeláva a naberá vedomosti, tak je vlastne chudáčik. A aj preto, že ak sa v škole trápi a nedarí sa mu, tak namiesto toho, aby cez prázdniny pridal a dobehol zameškané, musí oddychovať. Veď to sa nejako v novom školskom roku spraví. Ako? Ak máte na to recept, buďte takí láskaví a dajte nám o ňom všetkým vedieť.


Viete, ono je to tak. Prázdniny sú super vec. Keď školák dobre prosperuje, môže viac času tráviť príjemnými činnosťami. Kniha mu však neuškodí v žiadnom prípade.


Ale ak vaše dieťa skončilo s nedobrým prospechom, na prádzniny odchádza nešťastné. Môžete mu vymyslieť zaujímavý program, napratať prázdniny aktivitami od výmyslu sveta. Na školský neúspech sa zabudnúť nedá.


Pamätajte si dôležitú vec: Vaše dieťa bude vo svojom vnútri stále myslieť na to, čo v škole nezvládlo, že kamarátovi ide učenie lepšie a strach z toho, že sa znovu postaví pred tabuľu a opäť nebude vedieť, zničí aj tú najlepšiu zábavu.


Deti, ktoré majú v škole problém, potrebujú pomoc a nie oddych. Je jasné, že nepomôžu ani nahnevaní rodičia a ich zákazy. Jediné čo pomôže, je pustiť sa do práce a zvládnuť čo treba.  Prázdniny sú pre deti, to je fakt. Ale ak voľný čas vašich detí popretkávate činnosťami spojenými s učením, zaplátate dieru vo vedomostiach. Sebavedomie, ktoré takto dodáte dieťaťu, nenahradí nič. A v septembri sa budete čudovať a radovať zároveň, ako sa tie školské starosti rozplynuli.

2 zobrazení0 komentář
  • Dana Horáková

Rodič: „Čo bolo v škole?“

Dieťa: „Dostal som jednotku a dvojku.“

Rodič: „Z čoho dvojku? Čo si nevedel?“

Dieťa: „Už si nepamätám.“

Čo na to rodič?: Častokrát nič :-((


Našli ste sa aj vy v tomto rozhovore? Takto, alebo veľmi podobne väčšina z nás „zisťuje“, ako v škole prežila deň naša ratolesť. Všetko by bolo v poriadku, keby sme sa niečo o školskom dni skutočne dozvedeli. A dozvedeli sme sa?


Nedozvedeli. Keď to poviem pravdivo a bez príkras, v skutočnosti nevieme, čo naše deti prežívajú počas dňa, ako sa cítia, o čo sa zaujímajú. A najmä – na čo sa pýtajú, čo zisťujú. Prečo sa majú pýtať? Pretože chcú vedieť viac, alebo potrebujú doplniť nejakú informáciu, ktorej nerozumejú. Väčšinou sa nepýtajú, a to je fakt blbé. Prečo?


Keďže sa deti nepýtajú, dozvedia sa len to, čo im povie niekto iný, o nič viac.

A kto zaručí, že to čo hovoria iní, je správne? Pani učiteľka v škole má tiež obmedzené množstvo priestoru na to, aby o tom, čo učí, povedala svojim žiakom viac. Nie je čas na otázky, nemožno sa zdržovať.


A tak deti dostávajú kopec informácií, s ktorými nevedia narábať. Ukladajú sa im do mozgových závitov a keďže ich používajú málo, zapadnú prachom. Zbytočné učenie.

A naopak, ak je informácií prebytok a nemajú využitie, v tých hlavách rastie nervozita a stupňuje sa nechuť k učeniu. Pretože nevedia, čo s toľkými múdrosťami. Nakoniec to môže vyzerať tak, že je dieťa znudené, nemá svoj názor a pôsobí, že ho nič nezaujíma.


Takže: podporujte svoje deti, aby sa pýtali na čokoľvek a každého, aby rozprávali o všetkom, čo ich zaujíma a čo chcú vedieť.

Zodpovednosťou dospelých je, odpovedať vždy a na všetko.

2 zobrazení0 komentář
  • Dana Horáková

Váš syn si má robiť domácu úlohu. Pripomenuli ste to najmenej desať razy a stále sa k ničomu nemá. Čo myslíte, prečo sa toto deje? Je celkom možné, že takúto scénu ste už so svojim dieťaťom zažili. Naháňate ho do učenia a počujete: „Mamíííí, ešte chvíľku, ešte musím toto, ešte nemám tamto, ešte sa opýtam kamoša“, alebo „Mami, veď to sme nemali, to sme sa už predsa učili, zajtra nebude učiteľka skúšať, fakt“. Nakoniec sa „priplazí“ k písaciemu stolu a s grimasou na tvári sa začne učiť. Po chvíľke vidíte, ako čarbe po papieri, obhrýza ceruzku, ale s úlohou sa nepohol ani o kúsok ďalej. Na vašu otázku, prečo nerobí, čo treba, počujete odpoveď: „Bože, to je taká nuda. Nemohol by som radšej .......“


Nie nemohol. Nenechajte sa obalamutiť a nedovoľte, aby vašu pozornosť odviedol na inú tému, než je zvládnutie daného učiva. Lebo toto naše ratolesti vedia fantasticky.


Keď počujete pri učení z úst vášho dieťaťa – to je nuda – vedzte, že nastal problém. S úlohami a učením sa nevie pohnúť ďalej, pretože nerozumie čo má robiť a ako to má robiť.


Keď dieťa nerozumie tomu, čo číta, nemôže sa to naučiť. A keď sa po chvíli nepohne s učením ďalej, má pocit, že sa začína nudiť.


Tu pomôže len jediná vec. Nuda sa pri učení ukáže vtedy, ak si dieťa nevie spojiť teóriu (to čo číta) so skutočným predmetom, alebo s nejakým postupom. Jednoducho nevie ako by používal v praxi to, o čom sa učí.


Dieťa treba pri učení zaujať. Ak mu názorne priblížite to čo sa učí – použijete obrázok v knihe, ukážete skutočný predmet, predvediete nejaký postup – porozumie súvislostiam a učenie začne odsýpať.

2 zobrazení0 komentář
BE STUDY Bratislava Logo

© Copyright 2020
BE STUDY o.z.

Kontakt

+421 905 462 885
konzultacie@bestudy.sk

Kde nás nájdete

Lazaretská 23
811 09  Bratislava